Nieuws
Blog
IJs en weder dienende doet Jos Creusen z’n stinkende best om hier met regelmaat een nieuwe blog bij elkaar te fantaseren. Het moet gezegd: hij faalde jammerlijk in stoppen met roken, draaien van sjekkies en stoppen van pijpen. Evenmin begon hij er ooit aan. Aan roken, draaien van sjekkies, stoppen van pijpen alsmede stoppen met roken, draaien van sjekkies en stoppen van pijpen, welteverstaan. Dus dat belooft bloggerwijs….
Blogs worden momenteel geschreven
Boek
Dikke. Pret. Bonanza.
Nederlandse nazaat van een Belgische vluchteling
Bij een Nederlandse nazaat van een Belgische vluchteling uit D’n Grooten Oorlog is een kwart van het bloed dat door d’aderen stroomt Vlaams. Geboren in 1956 groeit hij op in een verstikkend milieu, in het epicentrum van het universum, op Brabants klapzand, daar waar Kempen en Meijerij elkaar kussen. Amper anderhalve turf raakt hij gemangeld en vermalen tussen verstikkende on- tot laaggeletterdheid, culturele schraalte, vrooms katholicisme en fnuikende loonslavernij. Gods tripartiet oog ziet alles, behalve tevreden is te nooit goed en hoewel van het concert des levens niemand een program krijgt, wordt een geboren en getogen dubbeltje nimmer een heitje.
‘talenknobbel’ en ‘creatief associatief denkvermogen’
Zijn bloedverwanten claimen hem om zijn ‘talenknobbel’ en ‘creatief associatief denkvermogen’, maar anderhalf docent helpt hem doen inzien dat hij zich juist door zijn door wie dan ook vergeven talenten kan ontworstelen aan zijn arbeideristische komaf. Eenmaal taalwetenschapper klampt hij zich vast aan zijn engagement om betekenisvol verschil te maken voor ‘ons soort mensen’. Juist zij kastijden hem, zelfverklaard atheïst (maar het mocht ook agnost wezen) met het zelfbeeld als ‘vreemde vogel in de bijt’, iemand waar een piemel in moet, tot gevolg. Hij voelt zich een losgeslagen Einzelgänger, een getormenteerde Walter Weltschmerz, ontworteld laverend tussen twee werelden. Te klein voor het tafellaken, te groot voor het servet. En te is…
Dream come true: het auteurschap
Totdat hij ‘ons soort mensen 2.0’ ontmoet bij wie hij een onbaatzuchtige zielsverwantschap ervaart die ontwapenend wederkerig voelt. Zijn eigen pad volgend, laat hij naast zijn analytische ratio meer gevoel toe en bestaat toeval allengs minder. Onbewust raakt, zet, spoort een hypersensitieve zielsverwant hem aan tot zijn dream come true: het auteurschap. In zijn debuut kruipt hij uit keurslijf en schulp, rekent af met bloedverwanten, machtsgeile loonslaafdrijvers en slippendragende collaborateurs van Politbro ICU tot Politbra BITCH. Uitgerekend hun aflaat, cynisme ten top, is zijn financiële back-up tijdens zijn onbezoldigd schrijfproces waarin hij ze tot op het bot fileert en afserveert. Wier brood hij at, dier woord hij nimmer sprak.
Ons soort mensen 2.0
Terwijl de schrijver in onbezonnen jeugdigheid rijmelarijen en protestsongs produceert, boeken consumeert in zijn hemelse zolderdomein en aan de toog hangt van een ouwe lullenkroeg waar tearjerker He’ll Have To Go uit een amechtige jukebox knerpt, tongen, vingeren en beffen zijn pubervriendjes zich door discochicks heen en bekken en zeiken ze frietbakkers en afhaalchinezen af. Onder intramuraal toezicht van zijn doornkroon gelauwerde initiaalgenoot, met velpon ‘genageld’ aan een crucifix, en tranend zigeunertje lalt ‘ons soort mensen 1.0’ mee met Conny Vandenbosch, Jantje Bauer of Fransje Koopmans. Ork-ork-ork, duivensoep lepel je met een vork, vacuüm getrokken plastic zweetkaas of gratige riviervis met grondsmaak maak je soldaat, CHV-pils klok je weg, lurkend uit flesjes, geopend aan deurslot of tafelrand, opener en glas overbodig. ‘Ons soort mensen 2.0’ daarentegen eet met mes en vork, nipt aan drankjes, valt voor blije singer-songwriters, diepzinnige auteurs en vaag-abstraherende kunstenaars. 1.0 of 2.0: uiteindelijk hebben ze (we) in Dikke. Pret. Bonanza. evenveel (on)gelijk.
Dikke. Pret. Bonanza.
Dikke. Pret. Bonanza. ontbeert een spannend plot waarin cliffhangers een breed lezerspubliek verleiden tot het zich van hoofdstuk naar hoofdstuk laten meezuigen naar een sensationele ontknoping. In plaats van deze conventie ontrolt zich een –ja, verzon ie ’t maar- semi-autobiografische sleutelroman. Die omvat tien hoofdstukken, als een Romeinse Top X après la lettre, countdown aflopend, van X naar I, gelardeerd met songteksten die de schrijver zoal uitkomen en goeddeels raken. Toegekende kwaliteit die veel zegt over hem, niks over de songs. Intrigerend integreert en verweeft hij ze in en met zijn persoonlijke levenswandel. Als toetje een appendiks met titeltrax van honderden songs, gerangschikt op naam van uitvoerende artiesten, alfabetisch, van Z tot A, maar dat is logisch, aldus jc. ‘All time favorites’ voor de auteur, voor de lezer al dan niet ‘guilty pleasures’ om bij weg te zwijmelen, hoewel hij die kwalificatie –de schaamte voorbij- devalueert tot loos en hol. Verwerkte songteksten linken naar YouTube. Daarmee levert Dikke. Pret. Bonanza. lees-, luister- én kijkpret.
Bonanza Theme Song
Informatie
ISBN: 978-94-6338-750-7.
NUR: 300.
Aantal pagina’s: 530.
Paperback.
Winkelprijs 27,95 euro.
Uitgeverij Aspekt
Te koop (of te bestellen) in boekhandels in Nederland en België.
Zolang voorraad strekt, verkoopt auteur persoonlijk gesigneerde exemplaren tegen winkelprijs + verzendkosten. Mail hiervoor naar joscreusen@home.nl
Kom in
Contact
Aanvragen voor presentaties, lezingen, voordrachten met of zonder interviews en live muziek én voor gesigneerde exemplaren van ‘Dikke. Pret. Bonanza.’ (tegen winkelprijs + verzendkosten) zijn welkom. Vul hiervoor het formulier in.